Comenius

Tánc és dráma

Tájékoztató a Comenius Iskolában folyó drámajátékról

MOTTÓNK:

„Mindenhez van jogom,
ha játszom.
Föntről gyereknek, lentről
embernek látszom.”
(Ratkó József)


Reményeim szerint napjainkban már nem ismeretlen fogalom szülő és diák előtt a drámajáték.
Aki nálunk kezdi általános iskolai tanulmányait, már első osztályos korától kezdve „drámázhat”, aki pedig később csatlakozik hozzánk, sokszor kikerekedett szemekkel csodálkozik ránk: ebben az iskolában egy tanítási óra keretein belül játszani is lehet…

De mi is az a drámajáték?

Engedtessék meg nekem, hogy két kedves drámatanáromat is idézzem, amikor a drámajáték definiálásával próbálkozom:


„A drámajáték nem színészkedés, még kevésbé bohóckodás. Ne kellenek hozzá különleges adottságok, csupán a játékhelyzet tudatos felvállalása és annyi fegyelem, amennyi minden játékhoz kell: a szabályok betartása.
A szerephelyzet a nem-színész számára a jelenlét egyfajta kettősségével jár: a játszó képes kívülről szemlélni önmagát, szerephelyzetét, a szerepformálását és ezzel együtt egyidejűleg hitelesen, valódi beleéléssel jelen lenni benne.
Ily módon a drámajáték a gyerekek számára az önismeret, a tanár számára pedig tanítványai megismerésének értékes eszközévé válik.”
(Előd Nóra: Drámajátékok, Multikultúra, 1997.)


„Drámajátékaink az emberépítést célozzák, feladatuk a személyiségformálás, a kapcsolatfelvétel, a kapcsolattartás, a közlés megkönnyítése. Így a dramatikus alkotójáték tulajdonképpen pontosan megfogalmazható szocializáló tevékenység.”
(Gabnai Katalin: Drámajátékok gyermekeknek…,Tankönyvkiadó, Bp., 1987.)

A drámajáték számomra az a pedagógiai csoda, ami segít bennünket abban, hogy közelebb kerülhessünk magunkhoz, másokhoz,
a bennünket körülvevő világhoz, ismeretlen helyzetekhez –sőt: még a tananyaghoz is.

Sajátos módszerrel dolgozunk: kezdetben személyiség és készségfejlesztő játékokat játszunk, ezután megismerkedünk az improvizációkban (lásd színházi elemek) rejlő lehetőségekkel, majd a színháztörténettel. Végezetül (a 10. évfolyamban, mintegy a folyamat lezárásaként), a világot jelentő deszkákra is lépünk úgy, hogy az általunk közösen választott színdarabot a közös dramatizálás módszerével feldolgozzuk, majd a hozzá tartozó díszleteket és jelmezeket is elkészítjük – és ezt mutatjuk meg közönségünknek a hagyományos COMENIUS HÉT keretein belül.


Játéktárunk az alábbiak szerint épül fel, természetesen mindig figyelembe véve az adott csoport érdekeit.


Kapcsolatteremtő és kapcsolatmélyítő játékok
Bizalomgyakorlatok
Együttműködési készséget fejlesztő játékok
Csoportkohézió - erősítő játékok
Érzékelésfejlesztő játékok
Készségfejlesztő játékok: koncentrálás, memória, megfigyelés, fantázia
Beszédkészség fejlesztése dramatikusan
Ön- és csoportismereti játékok
Agresszió-levezető játékok
Testkapcsolat- játékok
Improvizáció építése
Közös dramatizálás
Szakértő köntöse-játék
Színháztörténet
Tanítási dráma
Színdarab színpadra állítása: olvasópróbától a premierig


E rövidke áttekintés végén hadd álljon néhány személyes gondolat:

Lassan két évtizedes tapasztalatomat igazolják azok a gyerekek, akik nálunk elsők voltak mindebben - drámajátékos tanulmányaik befejeztével elsőként ők álltak színpadra. Úgy tudták színre vinni Arany János – Pázmány lovag c. balladáját, hogy a drámajáték hihetetlen közösségépítő ereje előadásuk minden pillanatában szinte kézzel fogható volt a nézőtéren és a színpad mögött egyaránt.

Ők mondták:

„Szerintem a drámajáték azért jó az iskolában, mert…

-van egy nyugodt sziget az órák forgatagában,
-megismerjük magunkat és egymást,
-javítja az osztályközösséget,
-az új diákok könnyebben beilleszkednek,
-jókat nevetünk,
-félénkebb osztálytársaimon látom, hogy egyre jobban megnyílnak és már nem is olyan visszahúzódóak – szerintem ebben nagy szerepet játszottak a drámaórák.”


„Szerencsések vagyunk, hogy nekünk van drámánk…”


Gregor Dávid, Gula Melánia, Heiter Kitti, Jakab Zsuzsanna, Nagy Anita, Rockenbauer Réka és

Geszlerné Hollósi Kornélia
drámapedagógus

Nyílt napok, nyílt órák

Tisztelt Szülők!
Kedves Diákok!

Szeretettel várjuk Önöket
  iskolánk nyitott tanóráira: 

2017. december 12. (kedd)

látogatható órák

2018. január 10. (szerda)

Nézz meg!

A Comenius Filmműhely videói az iskoláról, rendezvényekről:

Cool ez a suli!

Comenius Term 2016/17

Roaring twenties

Comenius Rocks

Comenius tanári kar :-)

50's Fever

Scary Potter

 

Étkezés

50. hét (2017. december 11-15.)

Teljes menü ára:
5-12. évfolyamon  650.- Ft

Kedvezményes ár:            
(3 gyermekes család, tartós betegség esetén)

5-12. évfolyamon 390.- Ft

Rendelés és befizetés módja: péntekenként 13:00-16:00, vagy hétfőn 14:00-16:00 között a Koppány utcai portán, a heti menza befizetése az előrerendeléssel egyidőben.

A tárgynapi ebéd minden reggel 8:30-ig mondható le a 22/310-340 telefonszámon.

Az épületben az előre megrendelt menzán felül a'la cart étkezési lehetőséget is biztosítunk, díjszabása a kiszolgáló térben megtalálható.

Fel